Veiligheid op de operatiekamer

Door op 16-03-2015
  • 00Inleiding
  • 01Definitie van veiligheid
  • 02Fouten
  • 03Latente omstandigheden
  • 04Organisatiecultuur
  • 05Risico-inventarisatie, incidentanalyse en audit: we kunnen geen problemen oplossen waarvan we het bestaan niet weten
  • 06Incidentanalyse
  • 07Resilience engineering
  • 08Communicatie
  • 09Briefing
  • 10Beslissingen nemen
  • 11Niet-technische vaardigheden
  • 12Simulatietraining
  • 13‘One size fits all’: de zin van een gestandaardiseerde aanpak
  • 14Overdracht
  • 15Taakverschuiving
  • 16Na de PACU
  • 17Tot slot
  • 18Reacties (0)

Samenvatting

Met een toenemende zorgcomplexiteit is het belangrijker dan ooit om de patiëntveiligheid te optimaliseren en te integreren in alle aspecten van de perioperatieve zorg. Dit is een uitdaging die op alle niveaus binnen de ziekenhuisorganisatie aangegaan moet worden. Patiëntveiligheid kent vele facetten: het identificeren van zwakke plekken in de organisatie door het doen van audits, incidentanalyses en prospectieve risicoanalyse; trainen van personeel in niet-technische vaardigheden en spoedeisende gevallen en het gebruik van gestandaardiseerde ‘best practice’-richtlijnen. Dit artikel beschrijft deze facetten en biedt aanbevelingen en mogelijke oplossingen voor het optimaliseren van de patiëntveiligheid.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Koers, L.
Schlack, W.S.
Preckel, B.
Thema Nascholingsartikel
Accreditatie 1 accreditatiepunt
Publicatie 16 maart 2015
Editie A&I - Jaargang 7 - editie - Editie 1, 2015

Leerdoelen

Na het bestuderen van dit artikel bent u op de hoogte van factoren die een belangrijke rol spelen in de perioperatieve patiëntveiligheid. U kunt beschrijven welke aanpak effectief is voor het verbeteren van de patiëntveiligheid. Daarnaast hebt u een visie ontwikkeld over de ontwikkelingen die moeten plaatsvinden om de patiëntveiligheid in de toekomst verder te optimaliseren.