Kwaliteit & veiligheid: hoe te leren van calamiteiten?

Door op 16-06-2017
  • 00Casus
  • 01Kwaliteit
  • 02Veiligheid
  • 03Landelijk beleid ten aanzien van calamiteiten
  • 04Reacties (0)

Samenvatting

Kwaliteit en daarbij veiligheid in de zorg zijn belangrijke aspecten in de huidige tijd. De zorg moet o.a. doeltreffend, doelmatig, patiëntgericht, tijdig, veilig, toegankelijk en transparant zijn. Om dit te bereiken dient de kwaliteit continu via indicatoren gemonitord en waar mogelijk verbeterd te worden via een cyclisch proces: het werk is nooit af. Bij calamiteiten, waarbij de kwaliteit van zorg per definitie in het geding is, wordt van de zorginstelling een onafhankelijk onderzoek verwacht. Een van de manieren waarop dit uitgevoerd kan worden is Tripod Beta. Aan de hand van een casus wordt deze methode toegelicht en wordt getoond hoe een dergelijke analyse tot verbetermaatregelen kan leiden.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Fessem, J.M.K. van
Thema Nascholingsartikel
Accreditatie 1 accreditatiepunt
Publicatie 16 juni 2017
Editie A&I - Jaargang 9 - editie 2 - Editie 2, 2017

Leerdoelen

Na bestudering van dit artikel bent u op de hoogte van de multipele aspecten van kwaliteit van zorg, begrijpt u hoe kwaliteit te meten en te verbeteren valt en ziet u in dat kwaliteitsverbetering nooit eindig is. U hebt een indruk van de grootte van de onbedoelde schade binnen Nederland en bent op de hoogte van de verplichting tot onderzoek bij calamiteiten in de zorg. U weet dat dergelijk onderzoek op verschillende manieren uitgevoerd kan worden en leert aan de hand van een casus hoe de uitkomsten van een calamiteitenanalyse kunnen leiden tot kwaliteitsverbetering.