Anesthesia Crisis Resource Management

Door op 13-12-2011

Meer dan 70% van de fouten in de gezondheidszorg kan worden toegeschreven aan problemen met ‘human factors’. De werkzaamheden van anesthesiologen vinden plaats in een dynamische en complexe omgeving waar latente fouten aanwezig zijn. Voor optimale professionele beoordeling en het nemen van beslissingen ten tijde van een crisissituatie zal de anesthesioloog naast wetenschappelijke kennis en technische vaardigheden ook niet-technische vaardigheden moeten bezitten. Crisis Resource Management omvat enkele niet-technische vaardigheden zoals communicatie en teaminteractie, die van belang zijn voor het verbeteren van het management van crisissituaties. Voor het verbeteren van patiëntveiligheid op de operatiekamer is naar analogie van de luchtvaartindustrie voor de anesthesie een Anesthesia Crisis Resource Management-training ontwikkeld.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Rinia, M.
Hammink, E.
Thema Hoofdartikel
Accreditatie 1,2 accreditatiepunten
Publicatie 13 december 2011
Editie A&I - Jaargang 3 - editie - Editie 4, 2011

Leerdoelen

Na het lezen van dit artikel hebt u kennis van de factoren die het functioneren van de anesthesioloog ten tijde van crisissituaties beïnvloeden, in het bijzonder ‘human factors’. U bent op de hoogte van de principes van Crisis Resource Management (CRM), de manier waarop deze getraind kunnen worden, en het belang van het trainen van deze principes.